آهک

آب آهک ماده ی شفافی است که ازآهک که ماده ای جامد ،سفید رنگ،جذب کننده ی رطوبت ،یونی با انرژی شبکه ی بلوربالابه دست می آید .آهکی که در بازار موجود است را از سنگ آهکی بدست می آورند که در طبیعت به وفور یافت می شود.


نام علمیآهک(کلسیم اکسید)
جرم مولکولی55.957506
شکل ظاهری شیری رنگ ،آهک مرده سفید است
بوندارد
دمای ذوب (سانتی گراد)2572
دمای جوش2850
قابلیت حل در آبدارد
قابلیت حل در اسیددارد
چگالی3.35گرم بر سانتی متر مکعب

آهک را از قدیم الایام می شناختند و هامفری دیوی شیمیدان معروف در سال 1807 ثابت کرد که آهک همان کلسیم اکسید است.


برای تهیه ی آهک سنگ آهک را تا 1000درجه ی سلسیوس حرارت می دهند؛کلسیم کربنات تجزیه،گاز کربن دی اکسید آزاد و آهک معمولی باقی می ماند.

این عمل در کوره های بلندی مطابق تمثال زیر صورت می گیرد که در آن از بالا به تدریج سنگ آهک می یزند و از پایین حرارت می دهند و در خاتمه از مجرای تحتانی کوره ،آهک را خارج می کنند.

کاربرد های آهک:

1:آهک به مقدار زیاد در ساخت مرتیه (ساروج)و سیمان کاربرد دارد.

مرتیه مخلوطی است از آب ،آهک و شن.آهک آب دیده درمجاورت هوا به تدریج گاز کربنیک جذب کرده وبه کربنات کلسیم تبدیل شده وبا شن تولید جسم محکمی می کند.مرتیه هرچه بیشتر درمجاورت هوا بماند ،سخت تر می شود وبرای این که آهک کاملا به کربنات کلسیم تبدیل گردد چندین سال طول می کشد وبه همین مناسبت است که شفته ریزی پیلها وملات آهکی بین آجرها به مرور بسیار محکم می شوند.      نقص بزرگ مرتیه آن است که درزیر آب نمی تواند سخت شود ،چون در آب ، گاز کربنیک کافی موجود نمی باشد.امروزه بامصرف سیمان که اهمیت آن از لحاظ مصالح ساختمانی بعد از فولاد است ،استعمال مرتیه تقریبا متروک شده است ،زیرا سیمان ،هم در هوا وهم در آب محکم می شود.


تهیه ی سیمان:

برای تهیه ی سیمان ،سنگ آهک را بامقدار لازم گل رس درکوره های استوانه ای عظیمی که حول محورافقی خود دوران می کنند ریخته  و تا 1400 الی 1500 درجه سلسیوس حرارت می دهند وپس از سرد شدن  ،آسیاکرده نرممی کنند وبرای این که سیمان خیلی به سرعت خود را نگیرد درحدود 2تا سه درصد گچ یا سولفات کلسیم به آن اضافه میکنند .

2: :مصرف آهک برای ساختن بناست ولی درصنعت قندسازی وشمع سازی وتولید پتاس و کاغذ وشیشه و هم چنین در تصفیه ی آب کاربرد دارد.


3: ازآهک برای تولید کلسیم کلرید استفاده می شود بدین گونه که آهک ونشادر را دردمای 100درجه حرارت می دهند ؛آمونیاک وبخارآب آزاد شده وکلسیم کلرید برجای می ماند

کلسیم کلرید رابرای جذب رطوبت وخشک کردن گازها استعمال می شود ،ونیزآن را در جاده های خاکی می پاشند تاازبروز گردوخاک جلوگیری کنند .

 خواص آب آهک و سایر خواص آهک را در پست های بعدی خواهیم گفت.



نظرات 2 + ارسال نظر

مطلب بسیار مفیدی گذاشتین
ممنون از وبلاگ خوبتون

ممنونم که به وبلاگ من سر زدید

آهک پنج‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 13:04 http://goo.gl/jljBto

مطلب خوبی بود موفق باشید

ممنون از لطفتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد