چگونه عربی بخوانیم

درس عربی ،بعد از ادبیات و دین و زندگی مهم ترین درس عمومی دبیرستان هاست و چه بسا در رشته ی علوم انسانی مهم ترین درس است . اما متاسفانه افراد زیادی با این درس مشکل دارند که بسیاری از اآنها ناشی از بی علاقگی و ندانستن روش مطالعه ی آن است . در این مقاله تصمیم گرفتیم مجموعه ای از تجربه ها و توصیه های دبیران را گرد هم آوریم،امید است که کارگر افتد.

اولین چیزی که باید بدان توجه کیم این است که عربی هم درسی است همانند شیمی ؛یعنی قسمت اظمی از آن را باید یاد بگیریم و بخشی هم باید به خاطر بسپاریم.

با بررسی سوالات کنکور سراسری و امتحانات نهایی به این نکته می رسیم که ترجمه بخش بسیاری از سوالا را در بر می گیرد 0در کنکور مستقیم و غیر مستقیم 19تست از 25 تست و در امتحانات مستقیم و غیر مستقیم 12نمره)پس متوجه می شویم ترجمه اهمیت بسیار زیادی در موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی دارد .

1:برای یاد گیری ترجمه لازم است که پیش از خواندن و حفظ کردن لغات متن کتاب را بخوانیم و سعی کنیم با دانسته های قبلی متن کتاب را ترجمه کنیم.حتما در خواندن متون متوجه کلماتی می شوید که معنای آن را بلد نیستید که باید سعی کنید با توجه به کاربرد آن در جمله معنای آن را حدس بزنید.

سپس زیر جملاتی که از نظر دستوری در ترجمه ی آنها خطا داشتید خط بکشید و ترجمه ی آن را همراه با جمله در دفتر مخصوصی که به یادگیری عربی تخصیص می دهید بنویسید.کلماتی را که معنای آن را حدس زده بودید را با معنای واقعی مقایسه کنید و بیندیشید چرا در حدس آن ها اشتباه داشتید .

2:سعی کنید برای لغات عربی فلش کارت آماده کنید و در اتوبوس یا اوقات بیکاری لغات را مرور کنید.بهتر است لغات را در یک طرف کاغذ و پاسخ آن را در طرف دیگر بنویسید.

3:تفاوت ترجمه ی ساختار های مختلف را تمرین کنید :برای مثال ترجمه ی "قد"و"کان قد" ،"لم"،"لن"و... را تمرین کنید.

4:به اهمیت درک مطلب حتما توجه کنید .تعداد تست های درک مطلب در دروس زبان انگلیسی ،عربی و ادبیات حدود 25 تست است.یعنی حدود 25درصد از کل تست های عمومی درک مطلب است که این اهمیت درک مطلب را به ما می نمایاند . می توانید با تمرین موفق با یاد گیری این مفهوم شوید.


اما یاد گیری قواعد :

1:روش یادگیری قواعد همچون یادگیری ریاضی و فیزیک لازمه ی تمرین بسیار است .در این بخش باید کاغذ و قلم به دست گیرید .

1:صرف:برای یادگیری این بخش که شامل بررسی هر لغت به تنهایی است و در کتاب های درسی با نام "تحلیل صرفی"م یشناسند لازم است تا متن کتاب درسی و تمرین های مربوطه را بیاورید و سعی کنید در ابتدا به کمک معلم متوجه شوید مهم ترین جملات درس کدامند .سعی کنید تعداد جملات انتخابی بین 3تا 5 جمله باشد. در یک ورقه ی کاغذ ابتدا تمام موارد مربوط به تحلیل صرفی (اسم ،فعل،حرف،مفرد مثنی جمع،معرب و مبنی ،جامد و مشتق و نوعش و ... .)بعد سعی کنید هر کلمه را با موارد ذکر شده مطابقت دهید.پس از انجام این کار حتما جمله ی صرف شده را به معلم یا دانش آموزان موفق مدرسه ی خود نشان دهید تا از درستی ان مطمئن گردید(اگر معلم جواب نداد و دانش آموزان موفق هم جوابتان را ندادند با یه دونه بستنی دانش آموز خرخونه را بخریدش)

2:برای یاد گیری نحو هم که در دبیرستان با اعراب می شناسند هم مانند یادگیری صرف لازم است تا کلمات جملات همان درس را در همان روز اعراب کنید و باز بهئ معلم نشان دهید.


موفق باشید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد