معرفی تانک t-72

درسلسله مقالات راجع به معرفی تانک های جنگ جهانی بودیم که تعدادی ازدوستان تقاضا کردند تاتانک t-72که مربوط است به بعدازجنگ جهانی دوم رامعرفی کنیم.ماهم گفتیم چشم.

در اواخر دهه 60 هنگامی که تانک تی 64 ستون فقرات زرهی ارتش شوروی را تشکیل داده بود روسها به فکر طراحی و ساخت تانک برتری افتادند که جایگزین تی 64 شود. بنابراین اولین مدل تانک تی 72 در سال 1971 تولید شد. ولی مدل فوق از فناوری آنچنان پیشرفته تری نسبت به تی 64 برخوردار نبود. البته مدلهای بعدی تی 72 پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیری کردند. در سال 1977 این تانک در معرض دید عموم قرار گرفت.


   

 تی 72 از بدو تولید مورد توجه و استقبال ارتش شوروی قرار گرفت و به سرعت وارد پیکره زرهی آن ارتش و نیروهای پیمان ورشو (بلوک شرق سابق) شدو این تانک به جز کشورهای بلوک شرق در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفت (بیش از 28 کشور). برخی کشورها نظیر جمهوری اسلامی ایران - لهستان - هند- چکسلواکی سابق و ... ترجیح دادند تی 72 را تحت امتیاز در کشور خود تولید کنند. جثه و ارتفاع تی 72 نسبت به تانکهای خانواده تی (سری های تی 62 55 و 54) کمتر است (داشتن ارتفاع کم و جثه کوچک برای تانک مزیت بزرگی محسوب می شود و احتمال هدف قرار گرفتن و اصابت گلوله و موشک به تانک کاهش می یابد). طراحی آن دقیق و ساده بوده و قیافه معمولی و شبیه به تانکهای قبلی سری تی دارد.

                              

این تانک می تواند مقدار قابل توجهی سوخت و مهمات حمل کند. تی 72 جز تانکهای متوسط به حساب می آید و از نظر ظاهری شباهت زیادی به تی 64 دارد. تحرک آن نسبت به تی 62 زیادتر می باشد ولی با تی64 فرق زیادی نمی کند. زره چند لایه آن، قابلیت بهتری نسبت به تی 62 و 64 دارد. البته در نهایت تی 72 در مقایسه با تانکهای قبلی برتر است.

زره: این زره چند لایه و مقاوم می باشد. زره واکنشی نصب شده بر روی تی 72 ام و تی 72 ام یک در برابر آتش توپ 105 میلیمتری تانک آبرامز تا فاصله 2000 متری مقاوم است. مدلهای بعدی تی 72 به مسافت یابهای جدید لیزری مجهز است و احتمالا در برابر ضربات مستقیم تانک آبرامز از فاصله کمتر از 2000 متر مقاومت می کند. قطر این زره چند لایه در کمترین ضخامت 80 میلیمتر و در بشترین ضخامت به 280 میلیمتر می رسد.


انواع مدلهای تانکt-72

تی 72آ: این مدل تفاوت زیادی با سایرین دارد که شامل پرتاب کننده های نارنجک دودزا، صفحات محافظ شنی و... است. داخل تانک مقداری متفاوت و زره آن هم ضخیم تر بوده که مختصری وزن تانک افزایش یافته است.

              


تی72 بی : زره قسمت جلویی برجک ضخیم می باشد.

          

 تی 72 بی کا: با نصب تعدادی بیسیم اضافه به عنوان تاک فرماندهی مورد استفاده قرار می گیرد.

تی72 بی ام: زره آن دومین نسل از زره واکنشی kontak-5 با مواد منفجره فعال مانند تی90 است(این سیستم در تانک های صادراتی هم وجود دارد).

            

وغیره..


           

کاربران تانک T-72

کشورهای زیر تی 72 را به کار گرفته اند:

جمهوری اسلامی ایران -ارمنستان- آنگولا-الجزایر- آذربایجان-اوکراین- زبکستان-اسلواکی - بوسنی و هرزگوین -بلاروس-بلغارستان -ترکمنستان -تاجیکستان-جمهوری چک-سوریه-
روسیه- رومانی-عراق-قرقیزستان-قزاقستان - کرواسی-گرجستان-مجارستان-لهستان- لیبی-فنلاند-هند- ایالات متحده آمریکا (آن را کنار گذاشته) و یوگسلاوی.


                      

تانک تی72 با وجود 20 تن وزن کمتر، مقاومت زرهی در سطح تانک ام1 دارد که این برتری صنعت تانک سازی روسیه را نشان میدهد. روسها در ساخت زره های پیشرفته تبحر زیادی دارند و در صورت استفاده بیشتر از این زره ها (مانند تانکهای غربی) که وزن تانک به 60-70 تن برسد باید شاهد تانکی باشیم که هیچ گلوله و موشکی بر آن اثرگذار نیست!

مقاومت زره تانک تی72 بدون زره های واکنشگر در حدود 550 میلیمتر در مقیاس RHA میباشد که این میزان با استفاده از زرههای واکنشگر تا 1000 میلیمتر قابل ارتقا هست. در مقابل تانک ام1 تنها در حدود 620 میلیمتر مقاومت زره دارد. البته ویژگی زره ام1 در آسیب پذیری کم در برابر سلاحهای قدیمی است ولی در کل مقاومت مشابهی دارند. 

     

مشخصات:

نیروی محرکه
قدرت:1000 اسب بخار
موتور: 1موتور دیزل وی-90اس2
نسبت قدرت به وزن: 21.3 اسب بخار/تن
حداکثرسرعت در جاده: 65 کیلومتر بر ساعت
برد:550 کیلومتر

تولید
تعداد: ؟ دستگاه


متفرقه
وزن:47000 کیلوگرم
طول: 7(؟) متر
عرض: 3.7(؟) متر
ارتفاع: ؟ متر
توانایی عبور از خندق: 2.8متر
توانایی عبور از آب: 1.2 متر
خدمه:5 نفر(راننده، فرمانده، توپچی، دو نفر نارنجک انداز)

تسلیحات و زره
2 قبضه توپ 30 میلیمتری به همراه 900 گلوله
1 قبضه مسلسل کالیبر7.62 میلیمتری به همراه 2000 گلوله
4 قبضه موشک انداز ضدتانک آتاکا-تی به همراه 4 تیر موشک
2 قبضه نارنجک انداز 30 میلیمتری به همراه 600 نارنجک
حداکثر زره: (؟) میلیمتر

        

    
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد